(varoituksen sana: kirjoittelen tätä postausta tässä samalla, kun lapset leikkii. Kuvat on siksi mitä sattuu, ja tekstinkään laadusta en mene takuuseen ;) )

Tänään ajattelin esitellä muutaman kirjan. Mulla ei käsityöaiheisia kirjoja kovin paljon ole. Netistä löytyy niin paljon kaikkea ihanaa, ja kirjat tuppaa (ymmärrettävistä syistä) olemaan melko kalliita. Olen myös aika herkästi laittanut sellaisia kirjoja eteenpäin, mitkä ei ole tuntuneet ihan mun jutuilta. Mutta jotain sentään:

IMG_0717-normal.jpg

Siinä mun käsityökirjat kokonaisuudessaan. Noista tarkemmin ajattelin tänään esitellä kolme neulekirjalempparia.

IMG_0718-normal.jpg

Otetaanpa ensiksi tuo Kauneimmat neulemallit (Lesley Stanfield). Mullahan on tapana tehdä neuleita enimmäkseen enemmän tai vähemmän omasta päästä. Sen takia tämä kirja on kuin mulle tehty, kirjassa nimittäin esitellään yli kolmesataa mallineuletta kuvineen ja kaavioineen. On pintaneuleita, pitsejä, palmikoita ja vaikka mitä. Tosi yksinkertaisiakin, mutta sitten myös sellaisia, joita en kyllä vaan mallista katsomalla keksisi, miten se tehdään.

IMG_0719-normal.jpg

Jokaisesta mallista on siis kuva ja ruutupiirros. Symbolit ja ruutupiirroksen lukeminen on kirjan alussa ihan hyvin esitelty. "Näin neulot oikean silmukan" -tyyppistä ohjeistusta tässä kirjassa ei ole, mutta ehkä tämä ei muutenkaan ole ihan aloittelijan opus :)

IMG_0720-normal.jpg

Sanna Vatasen Neulo, virkkaa, kirjo jämälangasta! on varmaan aika monelle tuttu. Tässä kirjassa on runsaasti ohjeita ja ideoita jämälankatöihin. Ohjeita löytyy niin pieniin kuin isompiinkin töihin, ja muutenkin aika laidasta laitaan. Ohjeet ovat selkeät ja kaikki tarvittavat tiedot löytyy. Mä haen kirjoista usein lähinnä inspiraatiota, ja tästä kirjasta sitä kyllä löytyy :)

IMG_0722-normal.jpg

Ne ihanat neuleet (Lise-Lotte Nystrup) on mulle sellainen haaveilukirja. Kirjassa on parikymmentä 1930-1950 -lukujen neulemallia muokattu tähän päivään sopiviksi. Tykkään kovasti 50-luvun vaatteista, joten mieli tekisi neuloa melkein nämä kaikki... Noloa myöntää, että en ole neulonut näistä vielä yhtään. Kokoja on kyllä runsaasti, mutta mä olen niin pieni (ja myös hankalan muotoinen, mulla on tosi lyhyt olka-rinnanalus -mitta), että pitäisi jaksaa muokata vielä itselle sopivammaksi noita, enkä ole saanut aikaan. Mutta joskus, joskus... Kaikista malleista on kyllä todella selkeät ohjeet. Kuvat on sekä nykyaikaistetuista, että vanhoista "aidoista" neuleista (nämä kaksi kuvaa tässä postauksessa eivät ole sama neule). Vaatteet ovat enimmäkseen neuletakkeja tai -puseroita, mutta muutama huivikin on päässyt joukkoon.

IMG_0721-normal.jpg