Minulla on ikivanha ompelukone. Äitini osti sen joskus 70-luvulla ja sittemmin se päätyi tädilleni ja muutamia vuosia sitten minulle. Kone on huono, mutta sitäkin sopivampi minulle. Ompelut kun on pääasiassa kaikenlaisia kokeiluja, joissa neulat katkeilee ym. Kaikki oikeat ompelutyöt olen käynyt ompelemassa äidin koneella.

Viimeksi ompelin joulun alla kaverille joululahjaksi tyynynpäällisiä. Silloin kone toimi (en sano "moitteettomasti", mutta toimi kuitenkin). Tänään, kun piti ryhtyä ompelutöihin laukkuvaihdon laukun tiimoilta, armas koneeni suostui asettamaan neulan vain ja ainoastaan siksak-asentoon. Kun laitoin säädöt suoralle ompeleelle, niin neula sojotti ihan vinoon. Semmoinen pyörylä, mitä pyörittämällä neulan saa säädettyä joko keskelle paininjalkaa tai jommalle kummalle sivulle, oli itsepäisesti asettunut oikealle ja sinne se neulakin sitten sojotti. Pyörylä oli, ja on edelleen jumissa, mokoma.

Yritin vähän korjailla konetta (nyt suurin osa lukijoista jo varmaan aavistaa lopputuloksen). Sain kuin sainkin koneesta päällislevyn ja otsalevyn irti, mutta en keksinyt miksi pyörylä jumittaa saati sitten sitä, miten sen saisin toimimaan. Sivutuotteina katkesi langanohjain ja vähän muitakin osia on kyseenalaisessa kunnossa.

Lähetin äsken anopille tekstiviestin, josko Mies (joka on tänään kotikonnuilla uimakisoissa) voisi kotiin palatessaan tuoda mulle anopin koneen lainaan. Lupasin olla hajottamatta sitä. Saa nähdä, miten käy. Laukun deadline olis ensi viikolla, en ehdi käydä sitä ennen Heinolassa äidin koneella ja en kyllä taatusti ala ompelemaan kaikkea käsin.

On tääkin.