Kuinka moni vielä teettää valokuvansa ihan oikeiksi valokuviksi?

Mä teetän. Yleensä ison satsin kerralla. Siinä sopivia valokuvia kehitykseen valitessa en jaksa kauhean tarkkaan alkaa käydä kuvia läpi, joten tilattua tulee aina enemmän kuin albumiin päätyy. Ja niille ylijäämille tietysti pitää keksiä jotain käyttöä! Joitain ollaan annettu lasten isovanhemmille ja kummeille, mutta nyt kun mun valokuva-albumit laahaa monta vuotta jäljessä, niin se tapa on jäänyt.

Albumista pois jääneet valokuvat voi jakaa kolmeen luokkaan:

  1. Epäselvät, sumeat tai tärähtäneet. Eli kuvat, jotka on niin huonoja, että niitä ei laiteta albumiin.
  2. Kuvat, joissa jollain on niin huono ilme, että niitä ei halua laittaa albumiin.
  3. Hyvät ja kivat kuvat, jotka jostain syystä jää albumin ulkopuolelle. Ehkä on liian monta kuvaa samasta tilanteesta tai jotain muuta vastaavaa.

Ja siis kaikkia näitä olen käyttänyt askartelussa. Tässä jakoon joitain vinkkejä, mitä valokuvista voi tehdä:

  • Kortteja. Esimerkiksi kauniista maisemakuvasta saa mukavan kortin ihan vaan liimaamalla sen korttipohjaan. Valokuvista voi tietysti käyttää vain osia korttiin. Mä askartelin vähän aikaa sitten lasten kanssa valokuva-askarteluja ja tein mm. tällaiset 1-vuotispäiväkortit:

IMG_2376-normal.jpg

  • Magneetteja. Mä olen tehnyt magneetteja ainakin maisemakuvista ja mun vanhempien koirasta. Lasten kuvistakin voisi tulla kivat. Magneetin tekeminen on superhelppoa. Leikkaat vaan valokuvasta sopivan palan irti ja liimaat sen taustapuolelle tarrallisen magneettilevyn. Jos haluaa kestävämmän, kannattaa päällystää valokuva kontaktimuovilla tai laminoida ennen magneetin laittamista.
  • Sukulaiskirjat. Meillä on kolme lasta ja mä olen tehnyt jokaiselle tällaisen sukulaiskirjan. Eli lähimpien sukulaisten valokuvat on liimattu kartongeille ja päällystetty kontaktimuovilla. Sivuissa on ihan rei'ittäjällä tehdyt reiät, joista olen laittanut avaimenperärenkaat läpi, jotta pienenkin on helppo kääntää sivua. Varsinaista alkua tai loppua kirjassa ei ole. Kaikki ovat tykänneet kovin kirjoista. Ihan pienenä niitä on vaan katseltu (ja syöty), sitten myöhemmin lapset on tykänneet, että olen kysellyt, missä on mummin kuva jne. Kahden nuorimman kirjoihin olen myös kirjoittanut ihmisten nimet, niiden avulla voi aikanaan opetella tuttujen nimien kirjoittamista.

IMG_2377-normal.jpg

  • Valokuvakirjat. Ylijäämävalokuvista voi tietysti tehdä lapsille katselukirjoja myös ihan muuten vaan. Ihan vaan kivoja kuvia, siinäpä se. Lapsen kuvista voi koota pienen valokuvakirjan vaikka kummille tai isovanhemmalle. Tai lasten kanssa voi valita sopivia kuvia ja keksiä niihin liittyen sadun, eli tehdä itse satukirjan.
  • Vitsikkäät kortit, huumorikirjat yms. Näihin voi sitten käyttää kaikki ne valokuvat, joissa jollain onnettomalla paralla on huono ilme. Me ollaan kaveripiirissä tehty melkoinen määrä sekä kortteja, että kirjoja toisillemme. Tietysti vaatii vastaanottajalta huumorintajua, eikä pidä mennä kenenkään selän takana irvailemaan. Mä olen esimerkiksi tehnyt kirjoja, joissa on hassuja kuvia kavereista ja niissä puhekuplat. Itse olen saanut ainakin "kootut ilmeet"-kirjoja omista hassuista kuvistani, tietysti asiantuntevien selitysten kera....
  • Lasten askartelut. Lapsille voi antaa pinon ylijäämävalokuvia ja antaa luovuuden kukkia. Tai sitten voi vähän ohjatummin tehdä yhdessä. Meillä lapsetkin ovat tehneet omia valokuvakirjoja itse valitsemistaan kuvista. Ne on aika hauskoja :) Voi myös piirtää maiseman tai vaikka talon ja leikata valokuvista sinne ihmiset.
  • Muistolaatikko. Olen päällystänyt esikoisen valokuvilla pahvilaatikon, johon kerään kaikenlaisia muistoja lapsuudesta. Kahdelle nuoremmallekin on laatikot, mutta niitä ei ole vielä päällystetty, koska en ole niiden vauvakuvia vielä saanut albumiin asti. Tällaisessakaan ei ole niin justiinsa, onko joku kuva vähän tärähtänyt tms. Laatikon olen myös kontaktimuovittanut, jotta pysyy paremmin kunnossa.

IMG_2378-normal.jpg

  • Päällystäminen. Muistolaatikon lisäksi olen päällystänyt valokuvilla yhtä ja toista. Erilaisia rasioita, kalenterin, kirjoja ainakin. Eikä tietenkään aina tarvitse päällystää koko kirjan kantta tai rasiaa, vaan voi laittaa vaikka vaan yhden valokuvan koristeeksi.
  • Muistipeli. Lähipiirin ihmisistä, eläimistä tai vaikka autoista saa kivan muistipelin. Muistipelin kortteihin ei tarvita kahta samanlaista kuvaa, vaan pariksi tarvitaan kaksi kuvaa isistä, kaksi kuvaa siskosta, kaksi kuvaa naapurin kissasta, kaksi kuvaa potasta, kaksi kuvaa puusta... Mistä vaan, mitkä lapsi tunnistaa samaksi asiaksi vaikka kuva on vähän erilainen. Leikkaa samankokoiset palat, taustoita kartongilla ja laminoi tai kontaktimuovita, jos vaan jaksat.
  • "Mosaiikki". Tärähtäneitä valokuvia voi leikata tai repiä pieniksi paloiksi ja käyttää mosaiikin tavoin vaikkapa kortteihin tai rasian päällystämiseen. Tärähtäneistä saa muutenkin mukavan taustan korttiin tai niitä voi muuten hyödyntää sellaisissa, joissa saa olla jänniä värejä ja muotoja.
  • Valokuva-albumin kannet. Taas näitä juttuja, joissa on pakko myöntää, että esikoiselle olen tehnyt ja kahden nuoremman odottaa tekemistään... Olen tehnyt kankaasta irtokannet ainakin neljään valokuva-albumiin, ja kaikissa olen käyttänyt myös valokuvia hyödyksi. Esikoisen albumista on kuva täällä.

Siinä muutama idea, jotka nyt tuli tältä istumalta mieleen. Mihin muuhun olette käyttäneet valokuvia?