Mulla on nyt joku ihmeellinen ompeluflow meneillään. Vähän vaan tuppaa nuo muksut rajoittamaan käytettävissä olevaa aikaa...

Nyt sain päähäni, että haluan maksimekon. Oon aina kaikissa trendeissä muutaman vuoden jälkijunassa (useimmiten en kyllä mitään trendejä edes huomaa), ja vasta viime kesänä hoksasin maksimekot, mutta eihän mulla yhtään sellaista vielä ole. Tai on yksi, mutta siitä puuttuu yläosa :)

Ajattelin samalla opetella käyttämään rypytyskuminauhaa, jonka oon jostain syystä kuvitellut kamalan vaikeaksi. Eurokankaan palalaarista löytyi 6,5 euroa maksanut aivan ihana kangas. En tiedä, mitä materiaalia tuo on, mutta jotain ohutta, ei puuvillaa ja ei jousta, sen verran osaan sanoa.

IMG_1657_2-normal.jpg

Hassut värit, kun kameraan oli unohtunut hehkulamppu-asetukset. Mutta mekko on ihana silti!

Olihan sen rypytyskuminauhan kanssa vähän säätämistä. Ja mä nyt oon sellainen säätäjä muutenkin... Ajattelin, että teen mekon kahdesta osasta, et jos kuminauha jossain vaiheessa jostain karkaa, niin karkaa korkeintaan lähimpään sivusaumaan. Vähän oli hakemista, että sain ommeltua tasaisin välein (oon myös sen verran huithapeli, että ei ne kyllä mitenkään viivasuorasti mene), ja vaikka olin onnistunut kiristämään kuminauhan puolalle tosi tiukalle, niin olen niin kapea, että tuo kangas ei kaventunut tarpeeksi. Ajattelin ratkaista pulman kiristämällä sitä kumpparia vähän lisää. Hyvä idea muuten (siis että helppo oli kiristää), mutta en saanut eri kerroksia ihan tasaisen kireiksi, joten takakappale on läheltä tarkasteltuna aika ruma.

IMG_1648-normal.jpg

Etukappaleen kanssa toimin viisaammin ja ompelin sitten tuon yläosan lopulta niin, että etukappaleesta leikkasin vajaa kymmenen senttiä pois reunasta. Hyvä tuli. Kuvissa näyttää, kuin siinä olisi jotain muhkuroita, mutta ei siinä kyllä mun mielestä ole. Yläkäänteeseen pujotin vielä ihan tavallisen kapean kuminauhan, jotta mekko pysyy varmasti paikallaan. Tulikin mukavan napakka. Helman pituus on siis varpaisiin asti. Halkiota en jättänyt, vaan tässä mekossa ei harpota :) On tuo kangas sen verran leveä kumminkin, että ihan helppo on kävellä.

IMG_1670_2-normal.jpg

Tässä kuvassa on nyt mekon värit kohdillaan.

Tykkään. Tykkään ihan tosi paljon. Helteet saa mun puolesta jatkua :)

Tekis mieli tehdä toinenkin, mutta en rakastanut sitä rypytyskuminauhan puolaamista enkä tsiljoonan ompeleen ompelua ihan niin paljon, että heti huomenna tai edes ensi viikolla haluaisin alkaa uudestaan...

ps. Eikö sovikin kivasti tuo kaulakoru mekon kanssa? Yksi ihana ystävä toi sen mulle Costa Ricasta. Se ei siis ole itse tehty.