Tiedätkö jo, mikä on Dressember?

Oletko huolissasi ihmiskaupasta?

Dressember on ihmiskaupan vastainen kampanja, joka kestää koko joulukuun. Dressember haastaa pukeutumaan mekkoon joulukuun jokaisena päivänä ja samalla levittämään tietoutta ihmiskaupasta ja ihmiskaupan vastaisesta työstä sekä keräämään rahaa ihmiskaupan vastaiseen työhön International Justice Missionin kautta.

Ihmiskauppa ei ole mikään pikkujuttu, vaan maailmanlaajuisesti arvioidaan olevan jopa 27 miljoonaa ihmiskaupan uhria. Mä uskon, että jokainen ihminen on arvokas ja ketään ei saa myydä. Mua satuttaa ajatella, että toisissa olosuhteissa minä, mun sisko tai vaikka mun lapsi voisi olla ihmiskaupan uhri. Siksi haluan osallistua Dressemberiin. Vaikka en voi maailman ihmiskauppatilanteen eteen paljon tehdä, niin sentään edes jotain voin yrittää.

Perusasioita ihmiskaupasta voit lukea täältä ja esimerkiksi V.A.L.O-yhdistyksen sivuilta. Suomen ihmiskauppatilanteesta löytyy tietoa esim. täältä: Ihmiskauppa.fi. Ja tässä vielä linkki muutaman viime vuonna osallistuneen suomalaisen Dressember-blogiin.

Mitä minä aion tehdä? Kuulin Dressemberistä ekan kerran jo viime vuonna. Silloin en vielä itse osallistunut, lähinnä siksi, että omat voimat oli vauvan kanssa aika lopussa, ja ainut mekko, jossa pystyi imettämään, oli siskolla äitiysmekkona lainassa. Viime vuonna siis lähinnä tuin kavereita ja jaoin Dressemberin sanomaa muille.

Tänä vuonna sen sijaan mun on tarkoitus osallistua Dressemberiin mitä suurimmissa määrin. Vedän siis joulukuussa mekon päälleni ihan joka päivä ja sen lisäksi kerään rahaa hyvään tarkoitukseen. Rahankeräyspuolen ajattelin toteuttaa osittain tän blogin kautta. Olen nimittäin tyhjentänyt laatikon, jossa mulla on ollut itse tehtyjä koruja yms lahjaksi annettavaksi. Nämä kaikki (ja toivottavasti ehdin tehdä sinne vielä vähän lisääkin) laitoin myyntiin tuolta Sivut-palkin alta löytyvälle "Myynnissä Dressemberin hyväksi"-sivulle (myytävät löydät täältä) ja kaikki tuotot laitan suoraan Dressemberille. Mun kampanjasivun löydät täältä: https://support.dressemberfoundation.org/amria. Sieltä pääsee myös halutessaan suoraan lahjoittamaan Dressemberille.

Mitä sinä voit tehdä? Voit osallistua Dressemberiin! Pukeudu joka päivä joulukuussa mekkoon, ja aina kun mekkosi tulee puheeksi, sinulla on hyvä tilaisuus kertoa pukeutuvasi ihmiskaupan vastustamiseksi. Voit luoda oman kampanjasivun (se on ihan helppoa) ja kerätä sponsorirahaa tai keksiä jonkun oman tempauksen. Voit lahjoittaa rahaa suoraan Dressemberin hyväksi. Voit kertoa muille Dressemberistä tai kerätä vaikka porukan, joka yhdessä osallistuu. Tai voit keksiä jonkun ihan uuden tavan osallistua Dressemberiin... :)

IMG_0289.jpg

Ainakin tämä miehen villapuserosta askarreltu lempparimekko tulee päälle joulukuussa!