Voi pojat, että on ollut vaikeaa yrittää tehdä jonkinlaista koontia tästä kuluneesta vuosikymmenestä. Oikeasti, vuosikymmenen muistot yhteen postaukseen?

CIMG0973_blogi.jpg

Kuvat ovat satunnaisia otoksia muutaman viime vuoden ajalta. Kolmea vuotta vanhemmat kuvat ovat hävinneet blogin arkistoista jonnekin, vaikka ne täällä blogin puolella onneksi näkyvätkin.

Kymmenen vuotta sitten olin jonkin aikaa seuraillut käsityöblogeja. Silloin blogeja ei ollut näin valtavasti kuin nykyään, mutta eivät ne mitään harvinaisuuksia olleet, oli paikkoja, missä pitää blogia jne. Selailin usein neuleblogit-listaa, johon oli listattu silloin ehkä pari-kolmekymmentä blogia. Mulla oli ollut päiväkirjablogi jo vuoden verran, ja teki mieli perustaa rinnalle käsityöblogi, mutta meillä ei ollut digikameraa, ja käsityöblogi ilman mitään kuvia tuntui vähän hölmöltä ajatukselta, jopa kymmenen vuotta sitten :)

CIMG1158.jpg

Digikamera ostettiin ja blogi pantiin pystyyn. Valitsi blogini paikaksi Vuodatuksen, koska haluan suosia suomalaista (ainakin silloin, kun se on helppoa ja taloudellisesti mahdollista).

IMG_2317.jpg

Alkuvuosina kuvat piti pienentää hirmu pieniksi, ja vaikka en nykyäänkään kummoinenkaan kuvaaja ole, niin sentään voin todeta, että sekä välineet että niiden käyttäjä ovat kehittyneet vuosikymmenen varrella. Heti blogin alkutaipaleella osallistuin myös ensimmäisiin vaihtoihini ja aika pian myös Salaiseen neuleystävään.

CIMG2358_2.jpg

Mulla on ollut ja on edelleen blogin perimmäinen idea se, että tämä on mun näköinen juttu, ensisijaisesti omaksi iloksi ja päiväkirjaksi. En halua tehdä blogiani jonkun säännön tai kaavan mukaan, ketään miellyttääkseni, ajastaa julkaisuja tietylle kellonlyömälle, tavoitella kaupallisuutta tai suurta lukijakuntaa. Haluan, että tää on mun näköinen, ja että saan julkaista mitä huvittaa ja milloin huvittaa -tai olla julkaisematta, jos siltä tuntuu. (Sivuhuomautus: en mä mitenkään paheksu niitä, jotka toimii edellä mainituilla tavoilla, tai joilla on esim. rahallisia tavoitteita bloginsa suhteen. Sellainen vaan ei ole mun juttu)

CIMG2500.jpg

Silti koko ajan blogilla on myös ollut se toinen tärkeä puoli -yhteisöllisyys. Jokainen kommentti on ilahduttanut. Jo alkuvuosina sain joitain blogituttuja, joista osasta on myös tullut ihan oikeita tuttuja. Tylsäähän tätä olisi kirjoittaa, jos ei ikinä kukaan lukisi. Ja tuntuu hirveän hyvältä, että moni seuraa tätä blogia ihan aktiivisesti. Että tää mun räpellys, minä tällaisenaan, olen riittävän kiinnostava ja kelpaan. Ilman mitään päälleliimattua, mikä ei ole mua. Kiitos siis jokaiselle lukijalle ja kommentoijalle, olette tärkeitä!

CIMG2586.jpg

Vuosien varrella blogissa on nähty neuleita, ompeuksia, virkkauksia, kirjansidontaa, helmitöitä ja muita korujuttuja, askartelua, vaihtoja ja muita projekteja, lankaostoksia, sekä kaikenlaista kategorioiden ulkopuolista. Pienimuotoinen koonti blogin kahdeksan ensimmäisen vuoden aikaansaannoksista löytyy täältä ja vähän tuoreempia tekosia täältä.

IMG_1411.jpg

Mitäpä jatkossa? Yhtään en osaa sanoa muuta, kuin että jatkoa seuraa. Tämä Näppituntuma alkoi vähän sellaisen sivujuonteena "oikealle" blogille, mutta vuosien varrella tästä on tullut tosi tärkeä. Aina toisinaan lopettaminen on käynyt mielessä, mutta mieli on sen suhteen aina muuttunut.

Eiköhän jatkossakin nähdä sekalaisia käsitöitä, silloin kun niitä sattuu syntymään. Saa nähdä, mitä kaikkea tässä vielä saa aikaiseksi :) Parin viikon päästä ainakin on tiedossa jotain kivaa ja mulle ihan uutta.

Vielä kiitos kuluneista kymmenestä vuodesta kaikille teille, jotka olette näitä vuosia olleet jakamassa. Ja sinä, joka olet uudempi täällä, tervetuloa mukaan seuraavan kymmenen vuoden matkaan! :)

 

edit. Arvontavoitot on nyt arvottu! Neulovillan lankapaketti lähtee Johanna Marialle ja ompeluaiheinen paketti Tellelle. Laitan molemmille sähköpostia!