Eilisestä Somaosa-hehkutuksesta innostuneena ajattelin tänään kertoa, mitkä ovat käsityöaiheiset suosikki-kauppani. Nämä tuskin ovat kovinkaan monelle vieraita, mutta kerrotaanpa silti.

Me asutaan pienellä paikkakunnalla, jossa ei ole mitään kauppoja (ruokakauppaa lukuunottamatta). Lähikaupungissa käyn toki melko usein (no, en kyllä edes joka viikko), mutta eipä sielläkään taida enää nykyään olla käsityö- tai askartelukauppoja muuta kuin Eurokangas. Vielä muutama vuosi sitten oli useampikin kangas-, lanka- tai askartelukauppa, mutta eipä ole enää. Lankoja (Novitan) saa Prismasta ja vastaavista, askartelutarvikkeita ei kai enää oikein mistään, kun Tiimaria ei ole.

Aika paljon siis tulee nettikaupoista hankittua, mitä tarvii. Tosin nykyään meillä on rahat niin tiukassa (ja mulla niin isot jemmat suunnilleen kaikkea, paitsi kankaita), että syytä olisi pysyä nettikaupoista kaukana. Senkin takia myyn itselleni ylimääräisiä tarvikkeita ja teen noita silmukkamerkkejä ym myyntiin (ostakaa! ostakaa!), että niistä saadut rahat voin sitten käyttää hyvällä omatunnolla käsityöharrastukseen, ei ole sitten ainakaan lapsilta tai mistään tärkeämmästä pois. Ja tietysti joululahja- ym rahat, mitä ylimääräistä nyt jostain saa, tulee aika isolta osin käytettyä omiin juttuihin.

Mutta nyt itse asiaan. Eli jos rahaa, tarvetta ja halua on, niin voin suositella seuraavia nettikauppoja:

Lankojen osalta mun ehdoton vakiokauppa on Tapion kauppa. Satunnaisesti olen tilaillut muualtakin, mutta tää on kyllä suosikki. Tapion kaupassa on laaja valikoima, melko edullisia lankoja (no, on siellä kyllä kalliitakin) ja kiinteät 6€ postikulut. Kiinteiden postikulujen takia tulee tietysti ostettua lankaa kerralla niin paljon kuin suinkin kukkaro antaa periksi... Toimituskin on nopea.

Helmissä ja korunosissa olen perinteisesti luottanut Villihelmeen. Villihelmessä on samoin laaja valikoima erilaisia helmiä ja korunosia. Hinnat ovat kohtalaiset ja toimitus nopea. Kertaakaan en ole pettynyt (ja mä ihastun aina, kun tilauksen mukana saan pienen ylimääräisen kiitoslahjan). Nyt tosiaan ihastuin tuohon Somaosaan. Eilen jo Somaosan valikoimaa ja hintoja hehkutinkin. Täytyy sanoa, että mun kohdalla ainakin postikuluttomuus ja matala minimiostoraja tekee tilauksen tekemisen vastustamattoman houkuttelevaksi... Hopeatöihin olen hankkinut tarvikkeita Hopealangasta, ja jos vaan joskus mulla on rahaa (ja aikaa hopeatöihin), niin hommaan kyllä tuolta kunnon välineet! Viimeaikoina hopeatyöt ovat jääneet tosi vähälle, hopea kun on kallista...

Askartelupuolella tietysti Sinelli on tuttuutensa ja valikoimansa puolesta se, mitä eniten olen käyttänyt. Kirjansidontamateriaaleja olen tilannut Kirjansitomo Jari Marttilasta, joka on taas niitä kauppoja, joita tekisi mieli kehua kehumasta päästyään. Aivan mahtava palvelu, ja vaikka ei perinteinen nettikauppa olekaan, niin tilaaminen on helppoa ja kaikkea kannattaa kysyä! Jos vaan ikinä tarvitsette jotain kirjansidontamateriaaleja, niin täältä kannattaa ehdottomasti tilata!

Sellaisia vinkkejä tällä kertaa. Nyt mä haluaisin kuulla, mitkä ovat teidän lukijoiden suosikkeja? Käsityökaupat ihan laidasta laitaan, antakaapa vinkkejä!