Ajattelin tällä kertaa esitellä muita kuin omia käsitöitäni. Nimittäin mun äidin meidän lapsille tekemiä vaatteita. Tai on täällä pari hassua munkin tekemää joukossa.

Mun äiti on hirmu hyvä ompelemaan. Mun lapsuudessa äiti ompeli melkein kaikki meidän vaatteet, juhlamekkoja ja toppahaalareita myöten. Siihen aikaan pääsi vielä halvemmalla itse tehden, joten ompeleminen ei ollut äidille vain harrastus, vaan myös keino päästä halvemmalla vaatekuluissa.

Äiti on ommellut kaikille kolmelle tyttärelleen (ja ompelikohan myös mun veljen vaimolle, en muista) vanhojentanssipuvut, ja mun ja mun pikkusiskon hääpuvut myös. Meidän lapsille mummo on tehnyt ihan arkivaatteita ja yöpukuja, mutta sitten myös aika paljon juhlavaatteita.

IMG_7629-normal.jpg

A:lle mummo ompeli kastajaisiin merimiesmekon (valitsin hassun kuvan, kun tuossa ei saa naamasta selvää. Merimieshatusta tuli siis vähän reilu...). Mun siskonpoika on ihan saman ikäinen, ja hän sai sinisen merimiespuvun, joten meillä oli pienet serkukset yhtenevissä merimiesasuissa :)

P2080052-normal.jpg

Seuraavat juhlavaatteet ommeltiin yhteen hienoon viralliseen juhlaan, johon meidän pienetkin pääsivät osallistumaan. Värimaailma oli aika rajattu, mutta hirmu suloiset juhlavaatteet serkukset sai. Käytettiin näitä sitten yksissä häissäkin.

IMG_3792-normal.jpg

Esikoisen ollessa reilun vuoden ikäinen mun mummo eli tytön isomummo kuoli. Hautajaisiin mummo (tytön mummo siis, nyt menee mummot sekaisin) ompeli serkuksille taas yhtenevät asut. A sai mekon, serkkupojalla oli housut ja liivi samasta harmaasta kankaasta vihrein koristein.

P6050014-normal.jpg

Seuraavana kesänä olleisiin tädin ylioppilasjuhliin 2-vuotias A sai sinisen kukkamekon. Samana kesänä käytössä oli myös mummon tekemä keltaoranssi kukkamekko, mutta siitä ei ole kuvaa. Tämä on mun mielestä jotenkin suloinen, tulee oma lapsuus mieleen.

IMG_8261-normal.jpg

Sitten meille syntyi toinen tytär. H oli omien kastajaistensa aikaan niin paljon A:ta isompi, ettei mahtunut isosiskon merimiesasuun. Joten mummo ompeli molemmille tytöille uudet mekot. Kastajaiset oli uudenvuoden aikaan. Nämä mekot oli täysin kierrätysmateriaalista tehty, yläosat mummon vanhasta (tosin vähän käytetystä) puserosta, alaosat jotain mun siskon hameesta jäänyttä kangasta.

PA250344-normal.jpg

Seuraavat mekot olikin (kumma kyllä) mun tekemät. Toisen serkkupojan kastajaisiin tein tytöille juhlamekot.

CIMG0430-normal.jpg

Tämäkin mekko on mun tekemä. Siitä ei tän parempaa kuvaa ole olemassa, minkä takia en ole sitä blogissa asiakseen esitellyt. Mun serkun häihin tein A:lle mekon. H:lla oli melkein samanlainen kirppisostosmekko, joten sille pariksi. Ihan perusmekko, mutta luonnossa tosi söpö.

Kuva%20033-normal.jpg

Ja sitten oli aika pikkuveli J:n syntyä meidän perheeseen. Ahkera mummo ompeli taas koko katraalle vaatetta. Tytöille hameet, joilla on pikkuveljen kastajaisten lisäksi edustettu ainakin mun veljen häissä, mun serkun rippijuhlissa, miehen siskon kihlajaisissa ja mun ukin hautajaisissa. Ensi viikonloppuna vielä mennään miehen siskonpojan kastajaisiin, mutta seuraaviin juhliin on kyllä aika hommata tytöille uudet vaatteet, nuo hameet alkaa olla jo aika lyhyet. Hame on kyllä siitä kätevä, että se menee pitkään! Puserot on ihan peruspuserot, joihin on ommeltu kaula-aukon ja hihansuiden ympärille sinisiä siemenhelmiä. Samanlaiset puserot on myös lyhythihaisena kesän juhlia varten. Kaukakorutkin oli mummo itse tehnyt. Sinisten hameiden alla on brodyyrikankaasta (mikä sen oikea nimi on?) tehdyt muhkeat valkoiset alushameet, joita voi käyttää myös ihan sellaisenaan. Niissä on sinisiä siemenhelmiä koristeena ja näkymättömät nepparit, joilla alushameen saa kiinnitettyä päällyshameeseen, niin ei tarvitse pelätä hameen valumista.

J:n asu ei ihan näin kauaa ole mahtunut. Pikkuinen sai kastajaisiinsa siis housut ja merimieskauluksen.

Siinäpä taisikin olla melko kattavasti meidän lasten juhlavaatekavalkadi. Tai no, kaikilla on vauva-aikana ollut muitakin juhlavaatteita, tytöillä mekkoja ja J:llä ties vaikka mitä kauluspaidasta alkaen. Mutta tämmöisiä ihanuuksia on mummo lapsenlapsille ommellut, ja ne on kaikki huolellisesti talletettu. Nää on aarteita, jotka mä kyllä säästän!