Osallistun Helmoja ja hepeneitä-blogin kierrätyshaasteeseen. Haasteen idea on käyttää joku vanha vaate tai sisustustekstiili uudeksi vaatteeksi, asusteeksi tai sisustusjutuksi. Uusiakin materiaaleja sai työssä käyttää, kunhan ne löytyvät valmiina jemmoista, eikä kaupassa tarvitse käydä.

Mä tykkään tehdä kierrätysmateriaaleista (olen tykännyt lapsesta asti, kodin perintöä siis), koska siinä saa käyttää luovuutta vähän eri tavalla kuin jos menis kauppaan ja ostais tarpeet valmiina. Ja voi kokeilla kaikenlaista, koska jos menee pieleen, niin rahallinen tappio ei ole suuri. Jonkin verran siis kierrätysmateriaaleista teen, viime aikojen ompeluista esimerkkeinä mainittakoon moneen otteeseen hehkuttamani mekko ja vanhoista farkuista ommellut pussukat. Ja koruja teen vaikka mistä, niitä on joitakin myynnissä Milania-kaupassa (ja lisää tulossa!).

Tämänpäiväiselle haasteelle mulla oli suuria suunnitelmia. mutta arvaahan sen, miten suurten suunnitelmien käy: lapset on kipeinä, ollaan reissussa, käy vieraita... Muutin suunnitelmaa ja lähdin liikkeelle tästä:

IMG_3371.jpg

Miehen xxl-villapusero joutui vahingossa pari vuotta sitten hienopesupyykkiin ja tuli sieltä roimasti kutistuneena. Koska hihat oli pituudeltaan mulle sopivat, kavensin puseroa reippaasti ja ajattelin käyttää sitä itse. Mutta eipä ole tullut käytettyä, pusero oli kuitenkin huovuttunut sen verran, ettei se tuntunut musta mukavalta päällä. Joten joku aika sitten vaatekomeroa siivotessa siirsin sen odottamaan uusiokäyttöä. Mulla oli ajatuksena tehdä tästä mulle hame, mutta en ollut ihan varma, tykkäisinkö, ja nyt tän haasteen tiimoilta päätinkin tehdä jotain ihan muuta.

IMG_3415.jpg

Siitä tuli kassi. Ja oheistuotteena myös kännykkäpussi, ja neulatyyny (josta ei ole kuvaa). Kassi on tehty puseron vartalo-osasta ja toinen hiha on saksittu kassin hihnaksi. Kännykkäpussi ja neulatyyny tuli kaula-aukon vartalo-osan jämäpaloista (joista riitti myös neulatyynyyn täyte), toinen hiha jäi vielä odottamaan uutta kohtaloaan.

IMG_3419.jpg

Nappi todistaa, että mitään ei kannata heittää pois. Tää on vuosia mun laatikossa pyörinyt, ja olen ajatellut, että tuolle ei kyllä käyttöä ole ikinä... Mutta nyt löytyi paikka, ja tykkään!

Kassin vuorikangas ja pitsi on uutta, mutta jemmoista löytynyttä. Ensin ajattelin, että en laita mitään kiinnikettä, mutta sitten kassi alkoi kuitenkin jotain kaivata. Nappijemmasta löytyi yksi yksittäinen iso ja koristeellinen nappi (jotain mummon peruja, jostain vaatteesta irti saksittu), joka sopi mun mielestä tuohon paremmin kuin hyvin. Kassin sisällä on yksi pienempi tasku.

Tää oli myös nopea tehdä. Neule oli huopunut, ei kovin paksuksi (jousti vielä jonkin verran), mutta selkeästi huopaa, joten sen reunoja ei tarvinnut huolitella. Eikä aikaa kulunut mihinkään kaavoihin tms, sen kun vaan saksin menemään sen mukaan kuin hyvältä näytti...

IMG_3414.jpg

Olen enemmän kuin tyytyväinen. Mulla on uusi ihana kassi. Ja siihen mätsäävä kännykkäpussi. Tekisin näitä tusinan verran lisää, jos vaan materiaalia olisi... :)